دبی سلام
0

فرودگاه آل مکتوم دبی

طراحی فرودگاه آل مکتوم دبی
بازدید 61

فرودگاه آل مکتوم دبی

دبی یکی زا شهرهای دیدنی در دنیا است که هر ساله بسیار از مسافران را برای تجربه یک سر به یاد ماندنی و خاطره انگیز و یا تجارت و کار به خود میکشاند. این شهر مدرن و دیدنی که در گردشگری با داشتن ویژگی های همچون پیشرفت صعودی، توسعه و تکنولوژی خود در رتبه های اول در بین دیگر شهر های معروف و مشهور گردشگری در دنیا قرار گرفته است یکی از دیدنی ترین و لوکس ترین مناطق سفری در دنیا به حساب می‌آید که گردشگران را برای تجربه سفری لوکس و لاکچری به خود دعوت میکند.

برای پذیرایی و خوش آمد گویی میلیون ها مسافری که به این شهر سفر میکنند مسئولان دبی تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند تا مسافران بهترین تجربه را از ورود و خروج از این شهر و کشور داشته باشند.

به همین منظور برای بهبود تجربه مسافرین و توسعه صنعت گردشگری دبی، مسئولان دبی تصمیم به ساخت فرودگاه آل مکتوم دبی که دومین و بزرگترین فرودگاه دبی تلقی میشود گرفته اند.

پروژه ساخت فرودگاه آل مکتوم از سال ۲۰۱۰ آغاز شده و این پروژه قرار است تا به یکی شهرک تجاری و اقتصادی برای جا به جایی مسافران و حمل و نقل کالاهای تنی تبدیل شود. در ادامه این مقاله از مجله آنلاین گردشگری دبی سلام به معرفی و بررسی این شاهکار معماری دبی پرداخته‌ایم.

فرودگاه آل مکتوم دبی

امکانات فرودگاه آل مکتوم دبی

بررسی فرودگاه آل مکتوم دبی

نام گذاری این فرودگاه پس از یکی از اعضای هفت نفره حاکم امارات ، شیخ احمدبن سعید آل مکتوم که ریاست شرکت هوایی دبی را بر عهده دارد، میباشد و در ابتدا به منظور انجام خدمات تجاری و لجستیک از دبی به سایر نقاط دنیا و بالعکس با داشتن تنها یک باند پروازی خدماتی در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. در ادامه با دریافت مجوزی برای پروازهای مسافری با حداکثر ۶۰ مسافر نخستین پرواز مسافربری خود را در سال ۲۰۱۱ انجام داد.

با گذشت زمان و اضافه شدن تو هواپیمایی یاس ایر و ویزایر به لیست ایرلاین های فرودگاه آل مکتوم، ۱۵ شرکت هواپیمایی دیگر نیز برای امضای قرارداد با این فرودگاه مشتاق شدند.

با اینکه این فرودگاه در حال خدمات رسانی به مسافران و گردشگران است اما ساخت و ساز این فرودگاه هنوز ادامه دارد و چشم انداز دور این پروژه تا سال ۲۰۲۷ میلادی ادامه دارد که توانایی جا به جایی ۱۶۰ تا ۲۶۰ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار را خواهد داشت.

گفتنی است که هدف امارات از ساخت این فرودگاه در واقع گرفتن جایگاه شلوغ ترین فرودگاه دنیا از فرودگاه هیترو لندن میباشد که میتوان این موضوع را از سرعت و عملکرد باورنکردنی این شهر و مسئولان آن که به صورت مستمر در حال فعالیت کرد متوجه شد که چندان نیز هدف دور از دسترسی نیست. 

البته که موقعیت استراتژیک این شهر که وصل کننده شرق . غرب به یکدیگر است یکی بسیار دلایلی است که در رشد و نمو این شهر تاثیر داشته است.

این موقعیت استراتژیک مدیون به بندر جبل‌علی در ۱۰ مایلی از فرودگاه بوده که بزرگترین بندر کانتینری ما بین سنگاپور و روتردام است. جالب است بدانید که انی فرودگاه نه تنها در صنعت مسافرت و حمل و نقل حرفی برای گفتن دارد بلکه ۳۵ درصد از سهام تجارت جهانی را نیز از آن خود کرده است.

طراحی فرودگاه آل مکتوم دبی

فرودگاه آل مکتوم دارای ۶ لاین به صورت موازی بوده که ما بین این باندها ترمینال های مسافری قرار گرفته‌اند. هر باند از یک مسیر آسفالت شده در دو سمت خود برخوردار بوده که هواپیما و اتوبوس های مسافربری بدون مزاحمت میتوانند کارهای خود را انجام دهند.

طراحی باند ها به صورت سه باند در راست، سه باند در چپ و در مرکز آنها ترمینال مسافربری آل مکتوم دبی قرار دارد.

امکانات فرودگاه آل مکتوم دبی

همانطور که گفتیم این فرودگاه هنوز کامل نبوده و در حال توسعه و ساخت میباشد؛ در حال حاضر اما میتوانید از خدمات مدرن فعلی که در این فرودگاه وجود دارد استفاده کنید.

این خدمات شامل انواع خدمات اضافی، اتاق سیگار، خدمات پزشکی، حمل و نقل، پارکینگ، خدمات مالی، امکانات خانوادگی همچون اتاق مادر و کودک، نگهداری از نوزاد، استراحتگاه، فروشگاه و کافه رستوران میباشد.

ترمینال های فرودگاه آل مکتوم دبی

این فرودگاه دارای ۳ ترمینال بوده که ترمینال اول آن مختص به شرکت هواپیمایی امارات میباشد، ترمینال دوم برای دیگر شرکت های هواپیمایی فعال این فرودگاه بوده و در ترمینال سوم پرواز های اقتصادی و ارزان قیمت دبی انجام میشوند.

در کنار ۳ ترمینال مسافربری، ۱۶ ترمینال کارگو با ظرفیت جا به جایی ۱۲ میلیون تن کالا در سال میباشد.

معرفی فرودگاه آل مکتوم دبی

ترمینال های فرودگاه آل مکتوم دبی

تفاوت فرودگاه دبی و فرودگاه آل مکتوم دبی چیست؟

با اینکه هر دو این فرودگاه ها در از بهترین فرودگاه های دنیا میباشند اما با این حال تفاوت های در این بین باعث تمایز دو فرودگاه با یکدیگر است؛ با اینکه فرودگاه دبی وسعت خوبی را دارد اما رکورد بزرگترین فرودگاه دنیا از آن فرودگاه آل مکتوم دبی میباشد؛ تفاوت بعدی این دو فرودگاه در کاربری آنها است که فرودگاه دبی تنها برای جا به جایی مسافران بوده اما در فرودگاه آل مکتوم علاوه بر جا به جایی مسافر امکان حمل و نقل کالا نیز وجود دارد.

در آخر

گفتنی است که فرودگاه ا مکتوم دبی بخشی از پروژه دبی ورلد سنترال بوده که دارای چشم انداز جهانی با اهداف بزرگ است که هنوز هم به پایان نرسیده است با این حال تبدیل به یکی از بهترین فرودگاه های شده که در دنیا وجود دارد. برای اینکه از نزدیک از این فرودگاه بی نظیر دیدن کنید پیشنهاد میکنیم تا زودتر اقدام به تهیه بلیط هواپیما دبی خود کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *